Rady pre začínajúce podnikateľky.....čítajte celý článok :)

12.09.2013 20:24

Plánujete podnikať? Nezabudnite na finančný plán.

Váš prvý podnikateľský plán už leží na stole. Je bez príkras, jasný a zrozumiteľný? Ak áno, pusťte sa do tvorby jeho ďalšej podstatnej časti – financií.

Podnikateľský zámer každého podnikateľa by mal korunovať finančný plán, ktorý je jeho veľmi dôležitou súčasťou. Premieta všetky doterajšie úvahy do konkrétnych čísiel. Ukáže vám, kedy bude vaše podnikanie rentabilné. Okrem toho nie je len vnútorným dokumentom pre potreby firmy. Dôležitý je aj pre banky alebo investorov, a to v prípade, ak máte záujem o úver, pričom banku zaujíma najmä, aké sú podmienky na trhu, očakávaný rast financií, výška zisku a návratnosť investícií.

Finančný plán tvorí

  • Rozpočet

Mal by byť prehľadný a jednoduchý, aby ste ako zakladajúca podnikateľka jasne vyznačili, čo potrebujete na začatie podnikania. Pre lepšiu prehľadnosť si zakladajúci rozpočet rozvrhnite do tabuľky. Na ľavej strane spíšte zoznam potrebných vecí (zariadenie, pomôcky, materiál, nájom...) a na druhej strane zasa zdroje, z ktorých budete všetko financovať (dotácia, úver, vlastná peňaženka...)

  • Výkaz cash-flow alebo po našom výkaz príjmov a platieb vašej firmy

Prehľadne zobrazuje tok hotovosti a finančné toky napríklad na najbližšie tri alebo päť rokov. Opäť vám pomôže tabuľka, ktorá jasne napovie, aké plánujete príjmy a výdavky – presne po položkách (teda to, na čo použijete získané financie). Rovnako skúste po mesiacoch odhadnúť, aká bude ich výška. Keď sa vám podnikanie rozbehne, postačí, ak budete robiť odhady štvrťročne.

  • Analýza bodu zlomu

Znie to naozaj hrozivo, ale nejde o nič iné ako o výpočet minimálneho obratu služieb alebo predaja, ktoré musíte nevyhnutne dosiahnuť. Pýtate sa prečo? Nuž preto, aby ste pokryli všetky náklady a neboli stratové.

Nezabudnite si vytvoriť finančný plán.

  • Prílohy

Súčasťou finančného plánu budú prílohy, ktoré presne opíšu a podporia argumenty vášho podnikateľského zámeru. Môžu to byť články z tlače, výsledky prieskumu, potvrdzujúce potrebu výrobkov alebo služieb, ktoré prinášate na trh. Rovnako to môžu byť aj fotografie výrobkov alebo priestorov, cenové kalkulácie a podobne.

Keď sa povie účtovníctvo

Každý podnikateľ má povinnosť viesť si účtovníctvo. Vyplýva to z Obchodného zákonníka. Požadovanými informáciami do finančného plánu, ak vychádzame z jednoduchého účtovníctva, sú: výkaz o príjmoch a výdavkoch a výkaz o majetku a záväzkoch. Ak vychádzame z podvojného účtovníctva, je to výkaz ziskov a strát, súvaha a výkaz o toku peňazí cash-flow.

Podnikáte bez ekonomických služieb?

Keď budete podnikať v oblasti, ktorá nesúvisí s ekonomickými službami, je veľmi dôležité, aby ste sa venovali samoštúdiu a využívali poradenské služby. Tie obsiahnu všetky súvislosti a dokážu predvídať aj možné riziká.

Vyberte si, ako budete účtovať:

– Jednoduché účtovníctvo je menej náročné. Aj vzhľadom na to by jeho spracovanie malo byť menej finančne nákladné. Ak vo vašom podnikaní nebude potrebné viesť komplikované evidencie, malo by vám jednoduché účtovníctvo poskytovať všetky požadované výstupy.

Som úspešná.

– Podvojné účtovníctvo, naopak, poskytuje podrobnejší prehľad o vývoji činnosti podnikateľa z jednej účtovnej knihy. Rozdiel medzi jednoduchým a podvojným účtovníctvom je v tom, že v sústave jednoduchého účtovníctva je prehľad o činnosti premietnutý vo viacerých účtovných knihách, ktoré sa posudzujú vo vzájomných súvislostiach.

Buďte hladná po informáciách

Vzhľadom na to, že začínate s podnikaním a nemáte skúsenosti, obráťte sa aj pri vypracúvaní finančného plánu na odborníkov, ktorí majú znalosti z oblasti financovania, tvorby miezd, účtovníctva, auditu či finančnej analýzy.


 

Tehotenské oblečenie sa jej stalo osudným

Silvia Martáková je dnes konateľka spoločnosti SM Complicité. Jej biznis sa začal pokutou za rýchlosť v auguste 2003, keď letela zo Zvolena. "Obchodík som chcela otvárať po prvý raz presne o deviatej, ale to som ešte zjednávala pokutu," spomína si dnes. Pred týmto podnikaním už raz podnikala. Mala modelingovú agentúru, no nebol to pre ňu biznis, ktorý by ju napĺňal. Pred modelingom som pracovala v kozmetickej spoločnosti ako kozmetička, školiteľka a vizážistka.

Zo dňa na deň dala výpoveď

"Nevedela som, čo budem robiť a kde budem zamestnaná, len som vedela, že musím odísť. Som typ človeka, ktorý nemôže byť zatvorený v jednej miestnosti, ale musí vybavovať a mesačne spraviť autom aspoň 2 000 kilometrov." Takáto „nezamestnaná“ sa prechádzala po námestí Banskej Bystrice, keď si odrazu všimla priestory na prenájom.

"Bola to láska na prvý pohľad. Hlboko vo dvore bola malá predajnička, kde majiteľka skrachovala. Podmienkou prenájmu však bolo dopredať tehotenský tovar, ktorému som vôbec nerozumela."

Musela som si požičať

Jej prvá investícia v podnikaní bolo požičaných 30-tisíc korún. A nielenže „ťažko predajný“ tovar dopredala, zároveň ho začala napĺňať vlastnými nárokmi a predstavami na tehotenskú módu.

"Začala som hľadať krajčírky a navrhovať modely. Tak vznikla značka Complicité. Okrem toho som samozrejme študovala všetky dostupné informácie o podnikaní. Tak veľmi ma chytila predstava nezávislosti a voľnosti, že vybavovanie papierov nebol pre mňa problém."

Jediný problém, ktorý Silvia mala, bola kasa, pretože nedostatok financií na jej kúpu ma prinútil zadovážiť si starú, ktorá neskôr v mojej predajni aj dožila.

Požičané peniaze investovala

Išli do poplatkov živnosti ako fyzickej osoby, do kasy, do zásuvky na peniaze, vizitiek, ale najmä reklamy. Na tovar peniaze nemala, takže jej záchrana paradoxne spočívala v dopredaji módy, ktorá bola k dispozícii po predchádzajúcej nájomkyni. "No bez výborného tímu a hlavne ľudí, ktorých si veľmi vážim, si neviem predstaviť úspešné podnikanie."

Kritická päťka?

Vraví sa, že keď podnikateľ prežije prvých päť rokov a darí sa mu, tak si podnikanie začína užívať a nie prežívať. "U mňa je to presne tak. Podnikať sa musíte naučiť v podstate sama, je to náročné. Ale podnikanie ma zároveň naučilo sebadisciplíne, narábať s peniazmi. No najmä som sa naučila povedať slovíčko „nie“." Mala s tým veľký problém a chcela vyhovieť všetkým. To sa však nedá. Učila sa to asi dva roky, a teraz sa mi páči, že si odmietnutie ponuky, ktorá je nezaujímavá, aj tak trocha užívam.

Praktická Silviina rada: Každá žena, ktorá má rodinu, má aj svoj systém v organizovaní svojho času a skĺbenia rodiny – je vhodnou kandidátkou na podnikanie. Je to presne to isté, len nemanažujete svojho manžela a deti, ale svoj podnik. Potrebná je aj veľká dávka pozitívnej energie, aby budúca podnikateľka mala nielen šťastie, ale aj korektných partnerov. Ak budete pokorné, disciplinované a poctivé, určite budete úspešné.

Autor: Jana Šimonová